maandag 6 augustus 2012

* ik ben een zeeuws meisje *

Vroeger werd je 'gepest' met het zinnetje "Hin cent te vee or!" (oftewel "geen cent te veel hoor!") doordat iemand van een reclame bureau had bedacht dat dat een goede slogan zou zijn voor een pakje boter van het merk Zeeuws Meisje. En zo werden wij Zeeuwen gezien als 'zuunig', wat we natuurlijk niet echt een prettig imago vonden. In 2000 werd het merk uit de handel genomen, maar inmiddels is het weer terug te vinden op de zuivelafdeling. Of dat te maken heeft met een soort van 'revival' die we in Zeeland meemaken kan ik niet zeggen, maar ik weet wel dat we hier in Zeeland heel erg trots zijn op onze mooie provincie! Je ziet dan ook steeds meer producten met het Zeeuwse knopje of met producten gemaakt van Zeeuwse stofjes.

Mijn oma liep 95 jaar in klederdracht totdat ze een hersenbloeding kreeg en niet meer zelfstandig kon wonen. De laatste 4 jaar van haar leven liep ze "op z'n burgers", wat ik altijd jammer heb gevonden. Tegenwoordig zie je ze nog zelden, maar wat je wel veel ziet zijn dus de nieuwe, trendy spullen met een vertrouwd knoopje. Ik vind het leuk. En als je er eens goed voor gaat zitten kom je héél veel leuke spulletjes tegen!

 


Het jurkje koop je bij watMooi...

   
Moderne sieraden met het vertrouwde Zeeuwse knopje koop je bij Ippy, onder de naam Grietje.
Ook bij Juwelier Minderhoud vindt je hippere versies van de sieraden met de Zeeuwse knop.

 Op de website van 2 zusjes en Jan vindt je allerlei kussentjes, strijkapplicaties en originele Zeeuwse kaarten.


Zelfs taart en brood kun je in de vorm van een Zeeuwse knop bakken tegenwoordig! En dan hebben we nog de zeepjes, chocolaatjes en chocoladeletters van Origineel Zeeuws en de gipsen knopjes voor in de tuin of op tafel van Pluk de Dag. Kortom: Zeeland is hardstikke hot & happening!


Geen opmerkingen: